Inbraakgolf treft AvK

Geplaatst op 21-12-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Marnix Smulders

Onze vereniging wordt de laatste tijd getroffen door inbraakpogingen. De afgelopen maanden was het twee keer raak: Eerst in november en nu afgelopen nacht ook weer. Het vervelende is dat naast de diefstal er door de inbraakpoging ook veel kapot wordt gemaakt aan sloten en hekwerk.

whatsapp-image-2023-12-21-at-10-26-23

Buitenboordmotoren

De diefstallen begonnen vorig jaar toen er vlak voor de Pinksterwedstrijden een aantal buitenboordmotoren gestolen werden. Dit waren motoren van leden maar ook van de instructeursboten. Toen moesten we in allerijl nieuwe motoren regelen want anders konden de wedstrijden niet doorgaan in verband met de veiligheid op het water. Naast dat dit een grote kosten post was, was dit ook nog een heel gedoe met de verzekering. Toen bleek dat wij als vereniging niet de enige waren. Meerdere verenigingen in de regio hadden ook al bezoek gehad van het boevengilde.

Maar, dankzij een aantal fanatieke leden kwamen zij onze motoren weer op het spoor door Marktplaats af te struinen. Met de stoute schoenen aan is de verkoper bezocht en zagen ze een schuur vol buitenboordmotoren.

achterkant boot zonder buitenboordmotor

De politie is ingelicht en toen zijn zij langs de heler gegaan.

Deze zomer was het weer raak, toen werden er 'slechts' 2 buitenboordmotoren gestolen. Een beperkte buit, omdat bijna alle leden inmiddels gecertificeerde slot hebben. Dit werkt dus! Een andere maatregel is da

t wij het camerasysteem hebben vervangen voor betere beelden die teruggekeken kunnen worden. Ook worden de camera's vaker schoongemaakt.

=> Helaas is inmiddels duidelijk geworden dan in ieder geval 1 buitenboordmotor

buit is gemaakt.

Nieuwe pogingen

Nu er amper boten liggen hebben de inbrekers het de afgelopen maanden voorzien op de werkloods. Er zijn nu dus al twee pogingen gedaan om binnen te komen.

whatsapp-image-2023-12-18-at-10-56-08

Ondanks de verbeterde camerabeelden is het nog steeds niet mogelijk om 'onder' de capuchon van een hoodie te kijken.

scherm-afbeelding-2023-12-21-om-12-27-13

Het bestuur onderzoekt de mogelijkheden om de bezittingen van onze leden en de eigendommen van de vereniging beter te beschermen.

Wat kan je doen als lid?

Wij doen een beroep op alle leden dat wanneer je op de vereniging bent de oren en ogen open te houden. Niet als politieagent/beveiliger, maar meer als gastheer door:

• Iedereen te begroeten die je tegenkomt op de AvK, vooral de mensen die je nog niet kent: "Goedemiddag, ik zie een nieuw gezicht! Ik zal mijzelf even voorstellen, ik ben... Bent u lid? Welke steiger ligt uw boot?" Dit alles vanuit oprechte interesse (en maak oogcontact)
  • Dit heeft twee voordelen: als eerst ontmoet je nieuwe leden als deze persoon wel lid blijkt te zijn. Als tweede schrik je hier (onbedoeld) ongewenste gasten mee af. Boeven willen namelijk niet aangesproken of herkent worden.
  • Bel met het bestuur als je het niet vertrouwd.

Of mocht je bekenden zien ga dan samen kennismaken. Doe dit uiteraard alleen als je je hier vertrouwt bij voelt en waak voor je eigen veiligheid.