Vertrouwenscontactpersoon

In een ideale wereld bestaan er geen problemen, doet iedereen wat hij/zij moet doen en heeft niemand last van een ander. De realiteit is anders. Op kantoor, op school, in de zorg, de hulpverlening, vrijwilligerswerk en in de sport, overal waar mensen samen zijn, komen ook ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen voor. Daarom heeft onze vereniging hier afspraken over gemaakt.

Vertrouwenspunten: meldplicht en meldpunt

Op elk moment kan een vertrouwenscontactpersoon of een bestuurder een melding krijgen van een geval dat volgens de meldplicht, die sinds april 2019 is ingevoerd, gemeld moet worden. Iedereen kan een melder zijn: sporters, ouders, omstanders, bestuursleden, trainers, coaches, begeleiders, barmedewerkers, artsen of schoonmakers. Iedereen die iets waarneemt of ergens wetenschap van heeft. Een melder is niet per se het slachtoffer of de beschuldigde.

Wat kan er worden gemeld?

Alles wat een melder belangrijk vindt, mag worden gemeld. Overigens houdt dit niét in, dat er na iedere melding een groot onderzoek volgt. Het betekent wél dat iedere melding opvolging verdient. Melden is een formeel proces, net zoals een klachtenprocedure. Daarbij mogen alle onderwerpen, die vallen onder grensoverschrijdend- of ongewenst gedrag, worden besproken. Denk aan seksuele intimidatie en misbruik, discriminatie, pesten, uitsluiting, intimidatie en machtsmisbruik, matchfixing, doping en middelengebruik. Voor begeleiders hebben we gedragsregels opgesteld

Vertrouwenscontactpersoon

Maar wat doe je als je je niet veilig voelt of er al iets vervelends gebeurd is? Dan kan het nuttig zijn om hier met iemand over te praten. Een probleem waar je niet over praat gaat namelijk niet vanzelf weg. Integendeel: vaak wordt het erger. En dan is het goed dat er iemand is die je al kent en vertrouwelijk om hulp kan vragen. Dit zijn onze vertrouwenscontactpersonen. We hebben twee vertrouwenscontactpersonen die je aan kunt spreken voor hulp of overleg: Laura Vloemans en Marnix Smulders.

Vertrouwenscontactpersoon

Als vertrouwenscontactpersonen zullen wij klachten niet zelf inhoudelijk behandelen, maar je de weg naar een goede oplossing proberen aan te geven.

In een vertrouwelijk gesprek helpen wij je bij het doen van je verhaal. Let wel op: van ieder gesprek moet kort melding gemaakt worden bij het bestuur. Dit kan, in overleg, anoniem gebeuren.

Als er sprake is van seksueel grensoverschrijdend gedrag of van strafbare feiten dan heeft het bestuur de plicht om dit bij het verbond of bij Centrum Veilige Sport Nederland te melden.

Marnix Smulders

Hallo!

Ik ben Marnix Smulders en zoals je op de foto kan zien ben ik vaak met mijn gezin op het water te vinden. Nou ja, ik misschien iets meer dan mijn gezin  . Ik zit in het bestuur en ben verantwoordelijk voor het clubhuis en de evenementen.

Voor mijn werk help ik teams met een betere samenwerking waardoor ze beter presteren. Dit doe ik o.a. voor beveiligingsbedrijven, de politie, Koninklijke Marechaussee, gemeenten en winkelbedrijven. Ik signaleer snel als er ongewenste omgangsvormen zijn en weet ook goed hoe hier op te handelen. Dit alles vanuit de gedachte: "Behandel de ander zoals de ander behandeld wil worden."

Nu zie en hoor ik natuurlijk niet alles. Maar, mocht je ergens mee zitten of iets willen delen, spreek mij of Lotte dan gerust aan (of app of bel of mail). Samen helpen wij je graag zodat onze vereniging een warm welkom biedt voor iedereen!

Marnix Smulders - 0645634155

a269cbbb-f370-4e33-ac70-66d85a19319b