AvK in het nieuws

Geplaatst op 04-12-2023  -  Categorie: Algemeen  -  Bron: Huis aan Huis Elburg

Onze voorzitter Bert Westland heeft tijdens de raadsvergadering van Elburg op 27 november de raadsleden gewezen op de beperking en mogelijkheden van meer toerisme rondom de Strekdam.

Bekijk hieronder de stream van de raadsvergadering

Hieronder vind je het artikel dat is geplaatst in de Huis aan Huis Elburg

‘Brug wellicht verplaatsen om goede ontsluiting met Flevoland mogelijk te maken’

4 december 2023

De oplossing voor de ontsluiting van het bedrijventerrein Kruismaten in Elburg moet in een breder perspectief worden gezien dan alleen het verwerken van het verkeer van en naar dit gebied. Dat zegt burgemeester Jan Nathan Rozendaal.

Hierbij moet ook de mogelijke komst van een hub voor het verkeer bij het station ’t Harde worden betrokken en een goede ontsluiting tussen dit gebied en Flevoland. Wellicht maakt dat de verplaatsing van de bestaande brug noodzakelijk.

Er is onderzoek gedaan naar de mogelijkheden Kruismaten te ontsluiten. De grote vraag is of er voldoende geld beschikbaar is om de problemen met de huidige ontsluiting op te lossen. Naast dat gekeken moet worden welke gevolgen een oplossing heeft voor de verkeersstromen in de omgeving. Samenwerking met de provincie Gelderland en de Kop van de Veluwe wordt noodzakelijk gevonden. De provincie heeft op dit moment echter nog geen geld toegezegd, omdat het college van gedeputeerde staten van mening is dat het om een lokaal probleem gaat.

Dat maakt, zo geeft Rozendaal aan, dat moet worden gekeken naar de samenwerking met de provincie Flevoland en de gemeente Dronten als het gaat om de ontsluiting van de woningen en bedrijventerreinen die tussen Flevoland en de Veluwe gebouwd gaan worden. Een oplossing voor Kruismaten kan ook betekenen dat er bij de Havenkade ook op andere momenten weinig verkeer wordt toegestaan.

Het onderwerp kwam tijdens de beeldvormende vergadering aan de orde bij de bespreking van de twaalf speerpunten die in het collegeprogramma van de gemeente Elburg zijn opgenomen. Daar werd ook gesproken over de wens van de gemeente meer toerisme aan te trekken en dan vooral ook mensen die hier overnachten en meer besteden.

In dat kader wordt ook gesproken over de toename van watersportactiviteiten op de strekdam. Reden voor Bert Westland, voorzitter van watersportvereniging Admiraal van Kinsbergen, in te spreken. De vereniging heeft net van het Rijks Vastgoedbedrijf te horen gekregen dat de erfpacht met dertig jaar is verlengd.

De vereniging maakt al 65 jaar gebruik van de strekdam en het wordt door hem beschreven als een uniek stukje Elburg. De vereniging telt 250 leden en werkt zelf aan de door de gemeente gewenste uitbreiding van activiteiten. Zo is het roeien met sloepen ingevoerd en wordt ook getracht het kanoën in de vereniging onder te brengen. Contact met de gemeente is er echter nauwelijks. Dat maakt dat ook vanuit de raadsleden wordt gepleit voor meer contacten tussen de gemeente en de vereniging.

Onder meer wil de vereniging graag dat het gebied wordt uitgebaggerd, omdat het water vrij ondiep is. Het Rijksvastgoedbedrijf wil dat niet doen en geeft aan dat de gemeente hiervoor ongetwijfeld subsidie wil geven. Hiernaast is het onderhoud van de toegangsweg vrij kostbaar voor de vereniging. De gemeente Elburg onderhoudt alleen het gedeelte tot de scoutingsclub. Waarbij Westland aangeeft dat de weg ook niet te mooi moet worden, omdat dan met te hoge snelheid gereden gaat worden.